Thursday 19 June 2014

Tambah Kualiti Makanan Anda

Teks : Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum

Tiba-tiba di dapur tadi masak menggoreng cucur ikan bilis ditambah oat rasa nak kongsi di entri blog. Oat ini banyak kebihan selain dari mengurangkan sembelit ia boleh dijadikan salah satu daripada proses untuk menguruskan badan kerana oat ni mengenyangkan. Bila fikir oat mesti terbayang minuman oat.
Sebenarnya kita boleh pelbagaikan. Contohnya cucur ikan bilis campur dengan oat atau lempeng diletak oat. Maklumlah orang melayu memang gemar cucur & lemping ini, oleh itu tambah nilai kualiti makanan kita. Anda akan cepat kenyang sebenarnya jika dibandingkan yang tidak ditambah oat.
Sebenarnya kita boleh makan secara sihat cuma cara kita itu perlu dipelbagaikan & kena fikirkan cara untuk menambah nilai makanan kita. Contohnya telur dadar ditambah dengan sayur seperti lobak atau kacang hijau. Kadangkala susah untuk anak-anak makan sayur jika mereka melihat di atas pinggan. Cuba sembunyikan dalam makanan. Contact cucur atau lempeng ditambah sayur. Atau biskut dibakar dengan kismis atau kurma di dalamnya.
Selamat mencuba & senyumlah selalu.

No comments: