Saturday, 21 June 2014

Pelanggan Diutamakan

Teks : Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Sudah masuk 8 tahun di bidang jualan. Perkara yang paling penting adalah pelanggan. Mana-mana syarikat jualan akan meletakkan pelanggan dahulu & pelanggan sentiasa betul (customer is always right). Namun ada kalanya kesalahan adalah dari pihak pelanggan. Bagaimana untuk kita menguruskan hal demikian?
1. Apabila menyedari masalah disebabkan pelanggan janganlah menunding jari kepada mereka.
2. Walaupun mungkin anda marah dengan situasi itu jangan sekali-kali meninggikan suara. Layan mereka dengan baik.
3. Selesaikan masalah tanpa merumitkan lagi mereka. Permudahkan penyelesaian bagi pelanggan anda. Semakin anda merumitkan penyelesaian, semakin rumit nanti keadaannya malah ini meyebabkan pelanggan anda hilang rasa boleh percaya kepada anda.Kemungkinan ada penyelesaian melibatkan kerugian contohnya menggantikan barang tetapi mungkin pelanggan itu akan melihat keikhlasan anda membantunya. Siapa tahu inilah yang akan jadi pelanggan setia anda.
Dalam dunia jualan adalah perkara biasa untuk perkara ini berlaku namun kita kena bijak menguruskan situasi ini. Jika anda berjaya menyelesaikannya ia akan menjadi panduan kepada anda jika masalah yang sama berulang.
Selamat mencuba & senyumlah selalu.

No comments: