Wednesday 4 June 2014

Status FB Melambangkan Penggunanya.

Teks: Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Hari ini saya hendak berkongsi tentang mengemaskini status di Facebook boleh mempengaruhi seseorang.
Saya aktif di laman Facebook setelah kegagalan rumahtangga yang pertama. Disebabkan saya terlalu tertekan & kecewa, saya selalu mengemaskinikan status yang negatif. Status saya selalunya berkisar kekecewaan,  putus asa & menagih simpati orang lain. Selepas itu saya ditegur oleh sepupu saya. Dia menasihati saya untuk tidak mengeluarkan status seperti itu lagi. Pada mulanya saya tidak boleh terima, tetapi saya cuba mengikut nasihatnya.
Bermula saat itu, saya mula mengeluarkan status yang positif seperti hari ini lebih bersemangat atau status yang gembira. Ramai yang like berbanding dahulu. Seolah-olah sokongan semangat untuk saya. Alhamdulillah hari demi hari saya berubah lebih ceria & bersemangat.
Akhirnya lembaran kisah baru bermula & hati sata terbuka untuk berkahwin & dikurniakan dua orang anak.
Sekarang lebih banyak memerhati status orang lain di laman Facebook. Ada yang positif & negatif. Berfikirlah panjang untuk mengeluarkan status anda. Ini kerana kadangkala ada majikan yang menggunakan laman sosial untuk membuat saringan pekerja. Jika anda selalu mengemaskinikan status yang kecewa, marah & memberikan komen negatif kepada orang lain, majikan akan berfikir banyak kali untuk mengambil anda. Ini kerana mereka tahu anda bermasalah.
Laman Facebook bukanlah tempat untuk meluahkan kekecewaan dalan perhubungan kerana jika anda berbuat demikian anda menunjukkan diri anda lemah. Belajar mengawal emosi semasa mengemaskini status anda.
Elakkan laman sosial menjadi medan pertengkaran & pergaduhan.  Ini menunjukkan mentaliti seseorang. Berfikir secara rasional  & jangan melulu memberikan komen hingga menimbulkan pergaduhan. Gunakan laman sosial sebagai pengikat silaturahim & medan untuk bertukaran idea secara sihat.
Berfikirlah positif & senyumlah selalu.

No comments: