Monday 16 June 2014

Perlukah Tidak Makan Untuk Kurus?

Teks : Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum,
Situasi 1:
S:Kenapa tidak makan tengahari.
J:Saya dietlah. Sudah gemuk rasa badan ini.

Situasi 2 :
Laparlah tetapi nanti makan malam gemuk. Tak payah makan.

Kebanyakan orang sekarang tidak mahu makan atau skip meal di sebabkan hendak kuruskan badan. Ada yang takut gemuk kerana imej dan ada yang mahu kurangkan risiko penyakit. Tetapi sebenarnya tidak makan akan menyebabkan berat badan anda lagi meningkat.
Anda perlu mengambil 3 waktu makan asa iaitu sarapan, makan tengahari & makan malam. Ini adalah waktu penting untuk kita makan. Ini kerana jika anda mengelak salah 1 daripada 3 waktu ini, anda akan cenderung untuk makan lebih banyak pada waktu berikutnya. Contohnya anda tidak makan tengahari anda akan rasa terlalu lapar & akan makan banyak di waktu makan malam. Sedangkan pada waktu makan malam anda harus mengelakkab hidangan makanan yang banyak kerana sudah bersedia untuk tidur. Begitu juga jika anda tidak makan malam. Tidur dalam kelaparan. Anda akan ambil sarapan dengan banyak.
Kadar metabolisme juga semakin menurun & tidak konsisten jika anda mengelak makan. Ini akan menyebabkan berat badan anda tidak stabil & akan meningkat.
Oleh itu anda perlu makan mengikut jadual pemakanan & jika ingin menurunkan berat badan anda perlu melihat makanan yang anda ambil.
Saya akan kongsikan tips mudah untuk mengurangkan berat badan di entri akan datang.
Selamat mencuba & senyumlah selalu.

No comments: