Saturday 7 June 2014

Bekerja Bersama-sama

Tek : Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Alhamdulillah, diberikan lagi kesempatan untuk berkongsi pengalaman saya dengan anda semua.  Ada sahabat tertanya-tanya bagaimana saya mengekalkan pekerja di bawah pengurusan saya. Maklum sajalah tidak ramai yang bertahan dalam bidang jualan atau retail ini. Ini kerana kebanyakan pekerja saya telah lama bekerja bersama saya. Ada yang mencecah 5 tahun iaitu sejak saya mula bekerja dengan mereka lagi. Saya kongsikan 1 tips kali ini iaitu bukan sahaja bekerjasama tapi bekerja bersama-sama.
Sebagai ketua kita ada masanya perlulah bekerja bersama-sama dengan pekerja kita. Elakkan rasa malu hendak bersama mereka. Ini kerana ada di kalangan kita malu untuk melakukan kerja mereka. Pada saya tidak salah kadang kala kita jika kekurangan pekerja, kitalah yang sepatutnya membantu mereka menyiapkan tugasan. Janganlah hanya membebankan mereka tetapi menyelidik kemampuan mereka untuk menerima tugasan yang banyak.
Pengalaman saya pada mulanya di tempat baru agak susah untuk mendapatkan kerjasama daripada pekerja lama. Lalu saya terfikir saya perlu bekerja bersama mereka untuk saling memahami antara satu sama lain. Malah saya yang banyak belajar daripada mereka. Akhirnya mereka melihat kesungguhan saya & mula timbul rasa hormat. Kami juga boleh bekerja dalam satu pasukan tanpa rasa segan lagi.
Selamat mencuba & senyumlah selalu.

No comments: