Wednesday 11 June 2014

Hormati Guru Anda.

Teks : Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Saya baru sahaja menghantar Afeeq & Marsya ke taska. Di masa menghantar saya teringat waktu saya menjadi guru sandaran dahulu di sekolah saya sendiri. Sekolah itu memang terkenal dengan rekod buruk sewaktu itu.  Ramai pelajarnya terlibat dengan pelbagai masalah displin seperti ponteng, bergaduh, lewat masuk kelas & pelbagai lagi.
Sewaktu berstatus pelajar di sekolah itu saya di kelas sains tulen. Pelajar melayu agak kurang di kelas sains tulen. Boleh dikira. Saya bergaul dengan semua orang tidak kira yang ada masalah pun saya tetap berkawan. Berkawan tidak salah asalkan kita ada pendirian & tidak terjebak sama.
Saya pernah belajar bersama dengan mereka di kelas yang bawah. Saya hairan mengapa soalan matematik SPM yanga asas pun mereka tidak tahu hendak selesaikan. Saya pun beranikan diri bertanya. Lalu mereka menjawab cikgu tidak mengajar mereka. Pada masa itu saya agak marah mengapa ada cikgu seperti itu.
Selang setahun saya habis belajar di matrikulasi, saya dipanggil oleh cikgu biologi saya untuk menjadi guru sementara menggantikan seorang cikgu yang cuti bersalin. Pada masa itulah saya tahu jawapan mengapa ada cikgu bersikap demikian. Ini kerana pelajar sudah hilang hormat pada cikgu mereka. Bayangkan di dalam kelas saya terpaksa menjerit untuk mengajar kerana ada di kalangan pelajar yang boleh bersembang lagi walaupun berulang kali ditegur. Sampai suatu ketika saya mengajar dengan suara yang perlahan untuk melihat reaksi mereka. Cuba teka apa terjadi? Mereka senyap mungkin hairan mengapa saya bertindak sedemikian. Tetapi selepas itu bersembang semula. Paling saya kasihankan adalah pelajar yang ingin belajar, terganggu disebabkan sikap tidak bertanggungjawab rakan yang lain.
Pernah suatu ketika seorang cikgu masuk ke bilik guru menangis.  Lalu saya bertanya mengapa, rupanya ada seorang pelajar boleh menerjah guru tersebut & mempermainkannya. Lalu guru itu dijadikan bahan gurauan.
Sebulan sahaja saya menjadi guru. Hari terakhir saya adalah pada tanggal 16 Mei iaitu Hari Guru. Saya tidak sangka ada akan mendapat hadiah, maklumlah baru sebulan. Rupanya ada juga yang memberikan hadiah. Mereka tersentuh dengan saya. Saya pernah membuat 1 sesi hati ke hati. Ala-ala motivasi begitu yang cuba bayangkan ibu melahirkan & bagaimana ayah menyara keluarga. Niat sya untuk menyedarkan mereka supaya belajar bersungguh-sungguh. Alhamdulillah ada yang terasa di hati mereka & mengalirkan air mata. Tetapi yang menghairankan ada pula yang boleh tertawa. Lalu saya selidiki mengapa ada yang tidak endah. Jawapannya ada antara mereka yang daripada keluarga yang bermasalah.  Mereka sudah hilang rasa hormat kepada ibu bapa mereka sendiri. Hendak menyalahkan pelajar pun rasa tidak boleh. Ibu bapa memainkan peranan dalam mendidik anak-anak dari rumah.
Bila terfikir perkara ini, ia jadi pengajaran buat diri saya untuk mendidik & mengasuh anak-anak untuk menghormati orang lain terutama mereka yang memberikan ilmu kepada mereka.

Berfikir positif & senyumlah selalu.

No comments: