Thursday 12 June 2014

Pengurusan Masa

Teks : Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Hari ini saya ke oulet lain untuk menampung kekurangan kakitangan. Sekali sekala ada peluang untuk bertukar angin dapat ambil pengalaman di oulet lain. Saya tiba awal sejam. Sementara itu kemaskini & bersarapan di dalam kereta. Saya bertolak awal kerana risau lambat. Kalau pergi kerja atau bertemujanji dengan orang lain pun saya akan sampai awal setengah jam. Ayah saya mengajar kita perlu menepati masa & sampai awal sebelum waktunya. Alhamdulillah saya amalkan & semoga saya istiqomah mengamalkannya.
Pengurusan masa amat penting. Saya selalu menegur pekerja saya jika mereka lewat. Selalunya mesti alasan terlewat bangun. Kadangkala ada yang bangun 8.30 pagi setiap hari walaupun waktu masuk kerja 9.00pagi. Sudah jadi tabiat. Kadang kala ada antara mereka yang tidur lewat melayari internet. Itulah penyebab mereka terlajak tidur. Kebanyakan pekerja saya bujang jadi tiada alasan untuk mereka lewat kerana hanya menguruskan diri sendiri.
Saya menekankan kepada mereka pengurusan masa amat penting terutama jika ingin pergi jauh dalam pekerjaan. Tiada majikan yang mahukan pekerja yang datang lewat & tidak menepati masa. Mereka juga perlu ubah tabiat bangun lewat & tiba betul-betul pada waktunya. Mereka perlu ada sengang masa paling minimum 15 minit sebelum masuk kerja. Manalah tahu ada perkara yang tidak diingini berlaku contohnya kesesakan trafik atau sebagainya.
Alhamdulillah ada antara mereka yang berubah tetapi ada yang masih perlu diingatkan juga.
Masa itu adalah amat berharga jika kita sebenarnya jika kita bijak mengurus masa tiada istilah tiada masa dalam hidup kita.

Berfikirlah positif & senyumlah selalu.

No comments: