Friday 30 May 2014

Sembelit

Teks: Nur Farha Binti Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Hari ini saya ingin kongsikan tajuk sembelit. Sembelit apabila kekerapan membuang air besar menjadi kurang & sukar. Pembuangan air besar adalah berbeza untuk setiap individu. Ada yang 3 kali sehari & ada pula yang 2 kali seminggu. Namun jika lebih 3 hari tanpa membuang air besar itu sudah terlalu lama. Ini kerana najis akan mengeras & menyukarkan proses pembuangan air besar.
Antara tanda-tanda sembelit adalah tidak membuang air besar selama beberapa hari. Atau membuang air besar tetapi najis kering & keras. Individu itu juga akan merasa perut kembung, sakit & kejang.
Antara sebab berlaku sembelit adalah kurang pengambilan air & fiber di dalam diet, perubahan rutin kehidupan disebabkan melancong, mengandung atau penuan & kurang aktiviti cergas atau bersenam. Stress, pengunaan bahan laksatif keterlaluan sehingga melemahkan sistem pembuangan air besar serta menahan atau melengahkan pembuangan air besar ketika ada kemahuan untuk membuang juga adalah faktor menyebabkan sembelit.
Antara langkah mudah mengelakkan sembelit adalah minum air yang banyak & secukupnya & meningkatkan makanan berserat atau fiber dalam diet. Contohnya makan lebih banyak buahan, sayuran & bijiran yang tinggi kandungan serat. Anda juga digalakkan melakukan senaman berkala & melakukan aktiviti cergas. Paling mudahkan banyakkan bergerak & berjalan. Jangan menahan jika ada rasa ingin membuang air besar.
Jika anda mengalami masalah tidak membuang air besar yang terlalu lama, dinasihatkan untuk berjumpa doktor. Masalah pembuangan berterusan akan menyebabkan buasir.
Selamat mencuba & senyumlah selalu.

No comments: