Saturday 24 May 2014

Asas Penjagaan Muka

Tek: Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum.
Saya hendak berkongsi mengenai penjagaan kulit muka. Penjagaan muka amat penting untuk menggelakkan muka nampak tidak berseri & kusam. Asas penjagaan muka adalah membersih, menggunakan penyegar & krim muka. Pada siang hari krim yang digunakan perlu mengandungi SPF atau pelindung matahari. Dalam seminggu anda boleh menggunakan skrub & masker sebaiknya 2 kali.
Sebelum menggunakan produk, saya sarankan anda mengetahui keadaan kulit sebenar kulit anda. Bagaimana? Anda boleh bertanya di kedai kesihatan & kecantikan yang menawarkan perkhidmatan analisis kulit muka. Analisis kulit muka meliputi kandungan air, pH, keratin & pori muka boleh memberikan panduan regimen yang sepatutnya digunakan.
Penggunaan regimen yang betul akan merawat muka yang bermasalah dan menggelakkan berlaku sebarang komplikasi pada kulit.
Berhati-hati memilih regimen untuk kulit muka anda, baca kandungan dahulu. Ini kerana terdapat pelbagai produk di pasaran & ada di antaranya mengandungi kandungan yang berbahaya & boleh merosakkan kulit anda. Anda juga perlu berhati- hati jika kesannya terlalu cepat contohnya terlalu cepat memutihkan kulit atau terlalu cepat mengurangkan kedutan.
Akan saya kongsikan lebih mendalam di lain kesempatan.
Senyumlah selalu.

No comments: