Friday 23 May 2014

Aduan anda diterima.

Teks: Nur Farha Muhamad Khalit.

Assalamualaikum
Aduan perkara yang paling tidak disenangi oleh kita. Pengalaman bekerja dalam bidang jualan memang tidak lari dari aduan pelanggan. Aduan sebenarnya benda yang positif. Ini kerana terdapat tindak balas & kita tahu pelanggan itu menyedari kewujudan perniagaan kita.
Realiti aduan selalu terjadi terhadap kualiti khidmat pelanggan kita, produk kita, persekitaran kita. Atau kadangkala pelanggan ingin menguji kita.
Aduan adalah positif kerana pelanggan mengambil berat tentang perniagaan kita. Pelanggan ingin kita melihat apa kekurangan kita & memperbaikinya.  Tidak hairan satu hari nanti pelanggan yang mengadu ini menjadi pelanggan yang setia.
Kadangkala kita silap menilai pelanggan dengan menganggap bila tiada aduan pelanggan sudah berpuasa hati dengan kita. Tanpa kita sedar kadangkala yang tidak mengadu kerana mereka sudah tidak mahu berurusan dengan kita.
Oleh kerana itu kita perlu menitikberatkan aduan pelanggan untuk meningkatkan kualiti khidmat pelanggan, produk atau sebagainya.
Berfikirlah dan berhadapan dengan aduan pelanggan dengan cara yang positif.


No comments: