Sunday 25 May 2014

Mencorak Pemakanan Anak-anak

Teks: Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Kanak-kanak memerlukan pemakanan seimbang bagi tumbesaran mereka. Ingin saya berkongsi di sini permulaan bagi pemakanan mereka sejak bayi lagi. Pada usia enam bulan, bayi akan mula diperkenalkan dengan makanan yang lembut kerana bayi tidak lagi mempunyai gigi lagi.
Selalunya bagi masyarakat kita akan menyediakan bubur untuk bayi kita. Pastikan kita tidak menggunakan garam, gula atau perisa tambahan untuk makanan mereka. Ini adalah tidak sesuai dengan mereka. Kadangkala terdetik di hati kasihan kerana tiada rasa tetapi itulah terbaik untuk mereka. Jika kita sudah mengajar mereka untuk merasa mereka akan memilih makanan mereka. Dengan menggelakkan penggunaan garam & gula juga mengajar mereka untuk pemakanan yang sihat dikemudian hari.
Sayuran dan buahan juga perlu diperkenalkan awal kepada mereka. Jangan disebabkan ibu bapa tidak memakan sayuran & buahan, kita tidak memberikan mereka sayuran & buahan. Ini adalah satu kesalahan ibubapa kerana mengabaikan perkara ini. Mungkin ini juga boleh membantu ibubapa untuk mengubah corak pemakanan mereka. Peranan ibubapa amat penting dalam mencorak pemakanan anak-anak.
Apabila anak-anak diberikan sayuran & buahan semenjak bayi, mereka tidak kekok dan memilih makanan. Kita perlu memberikan makanan mengikut kesesuaian umur bayi. Pada peringkat awal elakkan makanan yang berasid, kekacang, telur, udang & kekerangan. Ini adalah kerana sistem pencernaan mereka baru berfungsi menerima makanan & menggelakkan berlakunya alergi.
Jika pemakanan kita sebagai ibubapa sekarang tidak seimbang & kurang mengambil sayuran & buahan, sudah tiba masanya untuk kita berubah demi anak-anak kita.
Pemakanan anda mencorak pemakanan anak-anak anda. Selamat mencuba & senyumlah selalu.


No comments: