Monday 19 May 2014

Positifkah Anda?


Teks: Nur Farha Muhamad Khalit
Assalamualaikum,
Positifkah anda hari ini? Sekadar ingin berkongsi mengapa kadang kala kita merasa malas untuk membuat sesuatu bila bangun dari tidur?
Sebab pertama kita sudah setkan dalam minda perkara negatif. Contohnya, aduhai banyak tugasan hari ini. Ala banyak betul masalah. Alamak kereta rosak pagi ni.
Bila kita sudah negatif di pagi hari akan rosaklah hari kita nanti. Mulalah sakit itu ini. Sakit kepala la, sakit pinggang la. Akhirnya satu tugasan pun tidak dibuat.
Tips mudah hendak saya kongsikan. Bangun pagi kita panjatkan kesyukuran kepada Pencipta kita. Bersyukur sebab Allah masih memberikan kesempatan kepada kita menikmati hidup. Jika semalam ada masalah.  Lupakan sekejap ya. Bersihkan diri & solat.
Senaraikan tugasan anda. Jangan fikirkan penyelesaian sekaligus. Boleh pening kepala nanti. Selesaikan satu per satu. Draftkan penyelesaian ringkas.
Ada masalah di pagi hari? Fikirlah positif. Kawal amarah kita. Tiada guna marah sebab tidak dapat selesaikan apa-apa. Jika buntu sangat jangan sombong meminta petunjuk dariNya.
Insya Allah, jika anda positif segalanya akan jadi positif. Malah kita boleh berkongsi tenaga positif kita dengan orang sekeliling kita. Bila kita positif segalanya mudah. Senyumlah selalu.

No comments: