Monday 7 July 2014

Mengekalkan Pekerja

Teks: NurFarha Muhamad Khalit

Assalamua'laikum,
Saya ingin berkongsi mengenai teknik bagaimana hendak mengekalkan pekerja di bawah anda. Saya akan kupas mengenai kerjasama sahaja hari ini. Kupasan ini adalah berdasarkan pengalaman saya menjadi pengurus selama 8 tahun. Alhamdulillah 'turn over' pekerja saya kurang. Ada yang kekal lama dengan saya lebih 5tahun.
Kerjasama amat penting dalam sesebuah kumpulan. Walaupun kita sebagai ketua kita juga perlu turun padang & membuat pekerjaan bersama-sama. Kini saya lihat jarang ketua yang sanggup menyingsing lengan baju untuk bersama menyiapkan tugasan. Mereka hanya duduk sahaja & memberikan arahan.
Paling menyedihkan apabila arahan yang diberikan kepada pekerja yang baru tanpa memberikan panduan & apabila ada kesalahan dilakukan, dengan mudah jari menunjuk kepada pekerja baru. Mana tidaknya pekerja itu boleh bertahan. Perlu diingatkan pekerja baru perlukan panduan & seseorang yang boleh mengajar mereka. Elakkan daripada membiarkan sahaja mereka tanpa hala tuju & panduan. Ini kerana lama kelamaan motivasi mereka akan menurun.
Satu lagi situasi yang pada saya kita boleh menyiapkan tugasan walaupun kekurangan pekerja. Iaitu sebagai ketua kita boleh membuat kerja itu sementara menunggu pengganti. Kadangkala tidak salah kita memberikan tugasan itu kepada pekerja lain tetapi perlu diingat, kita perlu elakkan membebankan pekerja lain. Saya sendiri kadangkala melakukan tugasan menyapu & membersihkan lantai jualan sekiranya saya tenaga kerja saya kurang & tidak mampu disiapkan pada waktu yang singkat.
Bekerja bersama akan menimbulkan rasa hormat pekerja kepada ketua mereka. Mereka tahu tidak boleh bermain atau membuat masalah kerana ketua mereka tahu selok belok kerja.
Saya bukanlah yang terbaik tetapi inilah pengalaman saya yang menyebabkan pekerja saya boleh bertahan dengan saya. Malah pernah semasa sesi kaunseling pekerja saya yang bermasalah, dia mengatakan dia bertahan sebab dia melihat cara saya bekerja. Pernah satu ketika semasa saya mengandungkan Afeeq & kekurangan pekerja, saya sendiri mengangkat stok jualan. Dia terkesan dengan cara saya. Saya sendiri terkejut kerana hal itu sudah 3 tahun lepas tetapi dia masih ingat.
Jika anda ketua ditempat anda, marilah kita semak bersama-sama. Bagaimana cara kita bekerja? Adakah bimbingan secukupnya untuk pekerja? Adakah pekerja dibiarkan tanpa bimbingan? Adakah pekerja kita mempunyai motivasi?
Marilah kita perbetulkan kekurangan kita. Jadikan tempat kerja kita tempat yang seronok & bermotivsi untuk semua pekerja.
Selamat mencuba & senyumlah selalu.

No comments: