Saturday 5 July 2014

Amanah & Tanggungjawab.

Teks: Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Beberapa hari ini agak kronik di tempat kerja tambahan ada anak buah yang mula membuat perangai tidak hadir kerja tanpa pemberitahuan. Kerja di dunia jualan ini berbeza kerana cuti kami berbeza. Jadi jadual yang saya buat amat penting untuk diikuti kerana saya telah merancang pembahagian tenaga kerja bersesuaian dengan hari & bebanan kerja.
Saya hairan kenapalah anak muda sekarang suka sangat lompat kerja. Tidak sedarkah mereka ini tidak bagus untuk resume mereka. Cuba bayangkan setahun sampai 3 atau 4 tempat kerja yang berlainan. Mesti orang yang menemuduga pun curiga & ragu untuk ambil bekerja.
Lepas itu yang sudah ada kerja pula buat perangai mana yang datang lambatnya, tidak datang kerja, mengular dan lain-lain lagi. Bila ditegur tidak boleh diterima terua berhenti terus berhenti kerja.
Saya pernah menasihatkan anak-anak buah dahulu supaya bekerja & letak matlamat. Walaupun mula dari bawah tapi kalau ada usaha & sabar, InsyaAllah akan boleh melangkah ke peringkat lebih tinggi. Sebelum berhenti kerja fikir dahulu baik buruk pekerjaan lama & yang akan diterima. Bukan ikut perasaan. Perlu juga jika dalam tempoh notis masih lagi bekerja dengan baik & berdisplin. Bukan sebab akan bekerja di tempat baru dijadikan alasan untuk membuat masalah displin.
Mungkin disebabkan mereka masih ditanggung & tiada tanggungjawab menjadikan lesen untuk mereka berbuat sesuka hati di tempat kerja. Tetapi sebagai pengurua mereka, perlulah mengingatkan mereka bahawa suatu hari nanti mereka juga akan berkeluarga & perlu bekerja keraa untuk menampung kehidupan mereka.
Mudah-mudahan Allah lembutkan hati mereka menerima teguran & nasihat.
Berfikir positif & senyumlah selalu.

No comments: