Saturday 31 May 2014

Kad Kredit

Teks: Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Alhamdulillah pagi yang indah hari ini. Rutin mengemaskini blog & FB dulu. Ramai tertanya-tanya kenapa saya hendak mencari pendapatan lain sedangkan gaji sebagai pengurus sudah mencukupi. Ingin saya kongsikan sesuatu di sini mengenai pengalaman saya yang menyebabkan saya memerlukan duit tambahan untuk menampung keperluan.
Kad kredit adalah punca utama kenapa saya masih memerlukan pendapatan sampingan. Pada mulanya memanglah senang untuk memohon kad kredit. Lepas itu apa sahaja hendak dibeli. Walaupun ketika itu duit tiada. Seolah-olah beli tiada batasan. Namun lama kelamaan ia memakan diri. Ini kerana hutang kad kredit ini akan bertambah kerana caj akan dikenakan kepada baki hutang itu & yuran tahunan. Ini adalah pengajaran yang amat berguna. Alhamdulillah kini cuma tinggal sedikit sahaja hendak dilangsaikan.
Kebanyakan orang muda sekarang diisytiharkan musflis & menghadapi masalah kewangan disebabkan kad kredit. Pengunaan yang tidak tentu & perasaan untuk membeli tidak terhad kerana sudah tersemat dalam minda ada kad kredit.
Penggunaan kad kredit ada baik & buruknya. Yang baiknya adalah di waktu kecemasan di mana kita memerlukan kewangan disebabkan kemalangan atau sebagainya. Namun adalah lebih baik kita menguruskan kewangan dengan menyimpan duit untuk perkara yang perkara kecemasan.
Oleh itu jika ingin memohon kad kredit atau ditawarkan kad kredit, berfikirlah dahulu. Jangkamasa pendek memanglah seronok tetapi jangka masa panjang akan membebankan kita. Jangan terpedaya dengan apa yang ditawarkan kerana kelak akan memakan diri jika kita tidak pandai menguruskankan penggunaan kad kredit.
Oleh itu marilah kita menguruskan kewangan dengan baik. Berfikirlah positif & senyumlah selalu.

No comments: