Thursday 29 May 2014

Taska

Teks: Nur Farha Muhamad Khalit

Assalamualaikum
Alhamdulillah baru sahaja hantar Afeeq & Marsya ke rumah ibu saudara merangkap pengasuh ketika hujung minggu & cuti am. Maklumlah taska hanya ikut waktu bekerja kerajaan. Kami suami isteri dalam bidang jualan atau retail ini, waktu orang lain cuti waktu itulah kami bekerja. Sudah jadi kebiasaan saya selama 9 tahun bekerja.
Kadangkala ada orang bertanya tidak rugi ke hantar taska sebab dalam seminggu hantar 2 atau 3 hari sahaja. Saya menjawab saya tidak merasa rugi pun. Saya anggap yuran taska yang dibayar ikhlas kepada mereka yang jaga anak-anak saya. Saya tidak mahu berkira sebab saya bersyukur ada tempat yang boleh jaga anak-anak dengan baij. Malah pengasuh di sana jujur. Kalau apa terjadi pada anak saya,  mereka akan beritahu. Pernah Afeeq terjatuh sebab bermain dan kepalanya benjol, pengurus taska terus SMS saya.
Saya juga rasa bersyukur mereka sudi menjaga jika anak saya demam & saya terpaksa bertugas. Anak-anak saya pun tiada masalah dengan pengasuh di sana.
Selepas saya melahirkan Afeeq, agak susah untuk mencari pengasuh. Namun saya bernasib baik kerana bekas pekerja saya ada menguruskan sebuah taska. Saya pernah membuat tempahan untuk tempat Afeeq. Dua minggu sebelum saya mulakan tugas, saya pergi melawat taska dahulu. Mahu melihat dahulu suasana taska. Saua berpuashati & bersetuju untuk menghantar di sana. Semasa Afeeq 5 bulan, saya disahkan mengandung lalu menempah untuk anak kedua. Saya tempah awal sebab mereka hanya mengambil maksimun 3 bayi sahaja.
Saya akui risau juga pada awalnya hendak menghantar ke taska sebab pelbagai cerita buruk mengenai taska. Tetapi setelah selidik taska itu didaftarkan & melihat sendiri keadaan taska & pengasuh, saya yakin anak boleh dijaga dengan baik. Para ibu yang bekerja yang ingin menghantar anak ke taska, saya nasihatkan selidik dahulu & pastikan taska itu berdaftar. Buatlah lawatan mengejut jangan beritahu untuk mengetahui keadaan sebenar taska.
Berfikirlah positif & senyumlah selalu.

No comments: